Visuell identitet

Hur vi ser ut

Submeny

OM VÅR VISUELLA IDENTITET

Vårt designsystem består av flera olika verktyg som tillsammans utgör den visuella identiteten — logotyp, typografi, färger, payoff, annonser och bilder.

 
Verktygen kan användas fristående i enlighet med våra riktlinjer. Med den visuella identiteten vill vi skapa tydlighet och en stark igenkänning av vår mötesplats. Vi hoppas att vi med detta verktyg kan inspirera alla som ska arbeta med Grand Samarkand till att vilja bidra till utvecklingen på bästa sätt.

LOGOTYP

Repetition och ett konsekvent uttryck är de bästa förutsättningarna för att skapa igenkänning. Vår logotyp kan ses som en visuell representant för våra värderingar.

Logotypen består av ordmärke och figurmärke, ibland kallat symbol.

Frizon

Området runt logotypen som ska hållas fritt kallas frizon. I skissen ovan kan du se hur frizonens storlek bestäms. För att logotypen alltid ska framträda så tydligt som möjligt är det viktigt att den inte placeras för nära konkurrerande eller störande grafiska element (texter, bilder, logotyper eller liknande).

Ju större de fria ytorna är runt om logotypen, desto starkare blir det visuella intrycket. Logotypen ska heller inte placeras för nära ytterkanten av trycksaker.

Det cirkelformade symbolen används som måttenhet för att beräkna frizonens proportioner.

Användning

Logotypens främsta uppgift är att tydligt förmedla Grand Samarkands identitet – den ska vara enkel att känna igen oavsett var den används. För att säkerställa detta finns logotypen i fem olika färgalternativ, anpassade för olika bakgrunder, material och medier.

Använd i första hand vår primära logotyp i färg. Bedöm alltid om logotypen är tillräckligt tydlig i sitt sammanhang – synlighet går före färg.

Om färgåtergivningen är begränsad, exempelvis i svartvita tryck eller enklare digitala sammanhang, används logotypen i svart eller vitt.

Variationer och responsivitet

För att säkerställa flexibilitet och tydlighet i alla sammanhang finns logotypen i fyra varianter, anpassade för olika format och utrymmen:

  1. Primär logotyp – fullständig version med både symbol och text Grand Samarkand. Används i format större än 50 mm och när det finns tillräckligt med utrymme.
  2. Grand med symbol – symbol och ordet Grand, för användning i smalare eller mer kompakta sammanhang.
    Används i format mellan 30-50 mm och när det finns tillräckligt med utrymme.
  3. Grand – utan symbol och utan Samarkand, används där ytan är begränsad men igenkänning fortfarande är viktig. Används i format mellan 10-30 mm och när det finns tillräckligt med utrymme.
  4. Symbol – används i små digitala format, som favicons, sociala medieikoner eller där logotypen redan är väl etablerad i sammanhanget.
    Används i format mindre än 10 mm.

 

Välj version utifrån sammanhang, utrymme och läsbarhet – men utgå i första hand från den primära logotypen där det är möjligt.

Placering

Do's & Don'ts

Det är viktigt att vi inte tappar bort oss i skaparprocessen och kreativitetsyran. Här följer några vanliga fallgropar som du bör undvika: Modifiera inte proportionerna. Placera inte logotypen i en vit ruta mot mörk bakgrund. Luta inte logon. Byt inte färg. Byt inte typsnitt i ordmärket. Beskär inte logotypen.

Ladda ner

TYPOGRAFI

Typsnitt för digitala medier samt kontors- och affärskorrespondens

Här använder vi typsnittet Tahoma. Anledningen till att vi här väljer Tahoma är för att det är Apex närmaste motsvarighet bland så kallade ”standardtypsni tt”. Tahoma finns installerat i såväl Windows- som Apples operativsystem. Det eliminerar onödiga typsnittskonflikter och gör att vi med säkerhet vet att vår kommunikation ser identisk ut hos alla mottagare.

PROFILFÄRGER

Profilfärgerna, röd och grön, ingår i logotypen och är våra primära färger.

De sekundära färgerna används som komplement och har främst dekorativt syfte.

I matrisen nedan kan du avläsa rätt färgvärden för olika färgsystem.

Färgsystem

CMYK används vid fyrfärgstryck.
PMS (Pantone Matching System) används när man trycker med en eller flera färger.
RGB används till digitala applikationer.

Primärfärger

Skog
En djup, grönblå nyans som fångar stillheten i de tätvuxna barrskogarna kring Växjö.
Pantone 7722
Cmyk: 100, 65, 70, 0
Rgb: 7, 68, 70
Hex: #074446

Dagg
En mjuk, ljusgrön ton inspirerad av morgondagg som lägger sig över sjöarnas vass och ängar.
Pantone 566
Cmyk: 30, 0, 20, 0
Rgb: 184, 221, 211
Hex: #b8ddd3

Sand
En varm, sandfärgad nyans som speglar de soliga stränderna och den mjuka sanden vid Växjös sjöar.
Pantone 155 – 50%
Cmyk: 0, 5, 10, 0
Rgb: 255, 247, 234
Hex: #fff7ea

Linné
En romantisk rosa ton inspirerad av Carl von Linné och de blommande trädgårdar som bär hans arv.
Pantone 699
Cmyk: 0, 35, 10, 0
Rgb: 246, 186, 201
Hex: #f6bac9

Lingon
En mustig, mörkröd nyans som påminner om höstens lingonris i Smålands skogar.
Pantone 188
Cmyk: 30, 100, 60, 50
Rgb: 114, 18, 43
Hex: #72122b

Komplementfärger digitalt

För att skapa en dynamisk och användarvänlig upplevelse online har vi definierat ett urval av kompletteringsfärger som endast används på webbplatsen. Dessa färger kompletterar vår huvudpalett och hjälper till att lyfta fram specifika element, skapa kontrast och guida användaren genom digitalt innehåll.

Kompletteringsfärgerna används sparsamt och strategiskt för att säkerställa att webbplatsens design förblir tydlig och i linje med vår visuella identitet. De stärker upplevelsen utan att konkurrera med huvudfärgerna, vilket upprätthåller ett konsekvent och harmoniskt uttryck.

Bakgrund (Primär) och Footer Header och Text (Sekundär)
HEX: #FFF7EA

Bakgrund (Alt. 3)
HEX: #F6BAC9

Text (Primär), Rubrik och svart
HEX: #222222

Bakgrund (Sekundär)
HEX: #FBEDF0

Rubrik (Maskot), Knapp, Text länk, Tagg, Header och Text (Hover) 
HEX: #72132B

Knapp (Hover) och Text länk (Hover)
HEX: #560E21

Border
HEX: #0000001A

Image Overlay
HEX: #00000066

Komplementfärg 1
(Endast på utvalda platser)
Hex: #074446

Komplementfärg 2
(Endast på utvalda platser)
Hex: #b8ddd3

Komplementfärg 3 / Hover
(Endast på utvalda platser)
Hex: #A7C9C0

Payoff

En payoff förtydligar varumärket för att maximera vår position i kundernas medvetande. Syftet med payoffen är att kommunicera vår själ på ett kort och kärnfullt sätt. Payoffen placeras om möjligt i övre högra hörnet.

Välkommen till Grand Samarkand i Växjö. Här hittar du både välkända favoriter och helt nya bekantskaper bland våra 70-tal butiker, caféer och restauranger. Öppet sju dagar i veckan, alltid gratis parkering. Grand Samarkand – en plats man vill vara på.

Ladda ner

Grafiskt element

Illustrationer

Ladda ner

Animation

Aut excepturi maxime et quia aspernatur et nisi cupiditate et deleniti expedita ut repellendus quam.

Bård

Ut eius labore in quasi quaerat et quos doloremque. 33 debitis optio sed provident incidunt quo esse voluptatem ab natus minus qui porro delectus sit velit quibusdam!

Siluett

Ut eius labore in quasi quaerat et quos doloremque. 33 debitis optio sed provident incidunt quo esse voluptatem ab natus minus qui porro delectus sit velit quibusdam!

Bildspråk

Bilder är viktiga pusselbitar i den visuella identiteten. Rätt bild kan stärka vårt budskap och skapa nyfikenhet och engagemang. Fel bild kan bli en innehållslös dekor och i värsta fall förvilla mer än den bidrar. Förutom att bilderna ska vara intressanta och positiva ska de vara av hög kvalitet.
 
Känslan vi vill ha i våra bilder:
Närhet, glädje, gemenskap, positivitet, aktivitet, trovärdighet; ljust och fräscht.

ANNONSER

Våra annonser kan förekomma i oändligt antal format men i första hand används helsidor eller uppslag. Oavse” formatet, skall de alltid vara enkla a” känna igen och förmedla okomplicerade budskap.

MILJÖ

Fasadskylt

Vårt uttryck i bild, färg och form säger mycket om oss. Våra ledord: Inspirera, Inkludera och Briljera lägger grunden för hur vi visuellt framstår. Att vi utstrålar en inspirerande känsla märks på vårt tydliga, medvetna men vackra och öppna sätt att kommunicera. Exempelvis ger bilder på okonstlade, glada och inkluderande människor i rörelse – gärna ute i naturen, en association till sköna och roliga upplevelser. Närbilder på detaljer ger en uppdaterad och medveten känsla som ger inspiration, väcker nyfikenhet och en vilja att ta reda på mer.